Vademecum klienta

  • Zasady przyjęć klientów do poradni

    • Pierwszy kontakt klienta z poradnią polega na rozpoznawaniu problemu i udzieleniu wstępnej porady przez psychologa, pedagoga lub logopedę.
    • Klienci są przyjmowani według kolejności zgłoszeń.
    • W sytuacjach wymagających natychmiastowej interwencji zgłoszenie może być realizowane poza kolejnością.
    • Korzystanie z pomocy poradni jest dobrowolne i bezpłatne.
    • Pracownicy w swojej pracy kierują się dobrem dziecka.
    • Gwarantowana jest ochrona danych osobowych.
    • Decyzje o postępowaniu diagnostycznym oraz opiniowaniu
      lub orzekaniu podejmuje rodzic, opiekun prawny lub pełnoletni uczeń.
  • Jak się zgłosić?

    • Jak się zgłosić?

      Aby skorzystać z naszej pomocy rodzice, opiekunowie prawni lub pełnoletni uczniowie składają w sekretariacie (pokój nr 2) druk Zgłoszenia do poradni (pobierz) niezależnie od powodu zgłoszenia.

      Do zgłoszenia należy dołączyć wyniki badań psychologicznych, pedagogicznych, logopedycznych, jeżeli zostały one przeprowadzone
      w innych poradniach i placówkach.

    • Trudności w nauce

      I. W przypadku zgłoszenia ucznia z uogólnionymi trudnościami w nauce należy dołączyć opinię opisową od wychowawcy.

      II. Uczniowie mający problemy z opanowaniem lub automatyzacją umiejętności czytania i pisania do zgłoszenia dołączają Opinię o uczniu z trudnościami w czytaniu i pisaniu (pobierz), sporządzoną przez wychowawcę i nauczyciela polonistę.

      III. Diagnoza specyficznych trudności w uczeniu się (dysleksji rozwojowej) na etapie gimnazjum wymaga złożenia wniosku z uzasadnieniem i opinią Rady Pedagogicznej szkoły lub placówki.

    • Uczniowie chorzy

      Dzieci i uczniowie, których stan zdrowia w znacznym stopniu utrudnia lub uniemożliwia uczęszczanie do szkoły przez minimum 30 dni mogą być nauczane indywidualnie.

      Przy ubieganiu się o wydanie orzeczenia o potrzebie nauczania indywidualnego lub indywidualnego rocznego przygotowania przedszkolnego należy dołączyć:

      • – posiadaną dokumentację medyczną,
      • – zaświadczenie lekarskie o stanie zdrowia dziecka wymagającego nauczania indywidualnego / indywidualnego rocznego przygotowania przedszkolnego dla potrzeb zespołu orzekającego
        (pobierz) od lekarza specjalisty,
      • – opinię wychowawcy.

      W przypadku ubiegania się o wydanie opinii w sprawie ograniczonych możliwości wyboru kierunku kształcenia ze względu na stan zdrowia należy dołączyć:

      • – zaświadczenie od lekarza specjalisty,
      • – opinię wychowawcy.
    • Uczniowie niepełnosprawni

      Przy ubieganiu się o wydanie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego dla dzieci i uczniów niepełnosprawnych należy dołączyć Zaświadczenie lekarskie o stanie zdrowia dziecka dla potrzeb zespołu orzekającego (pobierz).

      Dzieci i młodzież niepełnosprawna to osoby:

      • – z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim
      • – z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym
      • – niesłyszące lub słabo słyszące
      • – niewidome lub słabo widzące
      • – z autyzmem
      • – z zespołem Aspergera
      • – z niepełnosprawnością ruchową
      • – z niepełnosprawnościami sprzężonymi (np. z upośledzeniem umysłowym i niepełnosprawne ruchowo, słabo słyszące i upośledzone umysłowo).
  • Wydawane dokumenty

  • Poradnia wydaje opinie w sprawie

    • Wcześniejszego przyjęcia dziecka do szkoły podstawowej,
    • Odroczenia rozpoczęcia spełniania przez dziecko obowiązku szkolnego,
    • Spełniania przez dziecko obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego poza przedszkolem, oddziałem przedszkolnym lub inną formą wychowania przedszkolnego,
    • Spełniania przez ucznia obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki poza szkołą,
    • Objęcia ucznia nauką w klasie terapeutycznej,
    • Dostosowania wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania do indywidualnych potrzeb ucznia,
    • Specyficznych trudności w uczeniu się (dysleksja rozwojowa, dyskalkulia, itp.),
    • Udzielenia zezwolenia na indywidualny program lub tok nauki,
    • Objęcia dziecka pomocą psychologiczno-pedagogiczną w przedszkolu, szkole lub placówce,
    • Inne opinie w sprawach związanych z kształceniem i wychowaniem dzieci i młodzieży.
  • Zespoły Orzekające Poradni wydają:

  • 1. Orzeczenia o potrzebie
    • kształcenia specjalnego dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnej oraz niedostosowanej społecznie, wymagającej stosowania specjalnej organizacji nauki i pracy
    • indywidualnego, obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dla dzieci, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do przedszkola lub oddziału przedszkolnego
    • indywidualnego nauczania dla dzieci i młodzieży, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły
    • zajęć rewalidacyjno – wychowawczych dla dzieci i młodzieży upośledzonej w stopniu głębokim
  • 2. Opinie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka
    • od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole.

    Podstawa prawna: Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 września 2008r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych (Dz. U. z 2008r. nr 173, poz. 1072).

  • Terapia psychologiczna

    KRYTERIA KWALIFIKOWANIA NA TERAPIĘ PSYCHOLOGICZNĄ

    • Na terapię kwalifikowane są dzieci i młodzież po diagnozie psychologicznej.
    • Podstawą kwalifikowania na terapię jest rodzaj zaburzenia.
    • Rodzaje zaburzeń kwalifikujące na terapię:
         Problemy emocjonalne
         Moczenie nocne
         Nadpobudliwość/zahamowanie psychoruchowe
         Autyzm
         Niepłynność mówienia na tle zaburzeń emocjonalnych
    • Przyjmowanie na terapię odbywa się według kolejności zgłoszeń.
    • Pierwszeństwo w przyjęciu na terapię mają osoby nie mające możliwości uzyskania pomocy w środowisku przedszkolnym lub szkolnym.
    • Z osobą przyjętą na terapię psycholog zawiera kontrakt terapeutyczny.
    • Dwukrotna nieobecność bez usprawiedliwienia jest równoznaczna z rezygnacją z udziału w terapii.
    • O zakończeniu terapii decyduje psycholog.
  • Terapia logopedyczna

    REGULAMIN UCZĘSZCZANIA NA TERAPIĘ LOGOPEDYCZNĄ ORAZ ZASADY WSPÓŁPRACY Z RODZICAMI

    Jeżeli u dziecka stwierdzono wadę wymowy i zostało ono zakwalifikowane na terapię logopedyczną, rodzice powinni pamiętać o tym, że skuteczność terapii jest ściśle uzależniona od ich współpracy z logopedą. Współpraca ta ma rzeczywiście miejsce, gdy dziecko ćwiczy także w domu – tylko wówczas terapia przynosi rezultaty.

    REGULAMIN

    • Czas trwania zajęć logopedycznych jest dostosowany do potrzeb oraz indywidualnych możliwości dziecka.
    • W zajęciach mogą brać udział dzieci zdrowe. Prosimy o wcześniejszą informację, że dziecko jest chore i nie będzie brało udziału w zajęciach w danym dniu, natomiast, dzieci z widocznymi objawami infekcji (katar, kaszel, temperatura), nie będą mogły uczestniczyć w zajęciach w danym dniu.
    • Rodzice są zobowiązani do regularnego i konsekwentnego stosowania się do zaleceń logopedy oraz systematycznego utrwalania zalecanych ćwiczeń w domu.
    • Udział dziecka w zajęciach oparty jest na zasadzie regularności i konsekwencji ćwiczeń aż do całkowitego opanowania materiału programowego niezbędnego do całkowitej korekty rozpoznanej wady wymowy lub zaburzenia mowy.
    • Częste nieobecności oraz niestosowanie się do zaleceń logopedy powoduje skreślenie z listy dzieci objętych pomocą logopedyczną.