Zabawy rozwijające funkcje percepcyjno-motoryczne przeznaczone dla dzieci z opóźnionym rozwojem psychomotorycznym.

 

Przedstawione zabawy nie wymagają większych nakładów finansowych, wystarczy odrobina chęci i trochę czasu – jednorazowo można wybrać od jednego do kilku ćwiczeń dziennie. Poniższe przykłady zabaw powinny wyzwalać inwencję i kreatywność rodziców.

Zabawy rozwijające percepcję słuchową

Zasady ogólne

  1. W celu przeprowadzenia zabaw słuchowych należy zgromadzić w jednym miejscu przedmioty codziennego użytku, które posłużą do wytwarzania w sposób celowy różnych dźwięków np. papier do darcia/gniecenia, pudełko wypełnione drobnymi elementami, pęk kluczy, łyżeczki, szklanka pusta i wypełniona wodą, nożyczki, gwizdek, garnek, pokrywki, drewniane łyżki  itp.
  2. W każdym ćwiczeniu można wykorzystywać inne zestawy przedmiotów do produkowania dźwięków, początkowo nie więcej niż 2 – 3 jednorazowo, stopniowo można zwiększać ich liczbę.
  3. Każde ćwiczenie rozpoczynamy od zapoznania/osłuchania dziecka z dźwiękami wytwarzanymi przez przedmioty biorące udział w bieżącej zabawie, pozwalamy dziecku na przyglądanie się a nawet działanie (zrób tak jak ja i posłuchaj).
  4. Właściwe ćwiczenie polega na tym, żeby zrobić to samo tylko pozbawić dziecko bodźców wzrokowych (produkowanie dźwięków powinno odbywać się za przesłoną).

Przykłady zabaw

  1. Zapoznanie/osłuchanie z dźwiękami.
  2. Kojarzenie dźwięku z konkretnym przedmiotem, poprzez nazwanie lub wskazanie go po usunięciu przesłony.
  3. Rozpoznawanie umówionego dźwięku wśród innych (2-3) – dziecko ma zadanie zareagować w dowolny sposób (klaśnięcie, stuknięcie w blat stołu) gdy usłyszy wcześniej umówiony i zaprezentowany dźwięk.
  4. Porównywanie brzmienia dwóch dźwięków – takie same czy inne? Do zabawy wystarczy użyć dwóch przedmiotów i odpowiednio produkować nimi takie same lub inne dźwięki.
  5. Odtwarzanie sekwencji dźwięków – zrób tak samo jak ja. Rozpocząć od sekwencji dwóch dźwięków podawanych w widoczny dla dziecka sposób. Zadanie utrudniać przez wprowadzenie przesłony,
  6. Uwrażliwiać dziecko na takie cechy dźwięków jak: szybko – wolno (stukanie, klaskanie w różnym tempie), głośno – cicho (stukanie, klaskanie z różnym natężeniem), długo – krótko (gwizdanie na zmianę ciągłe i przerywane).

 

Zabawy rozwijające percepcję wzrokową

  1. Rozróżnianie podstawowych kształtów geometrycznych - przygotować z kolorowej tekturki kilka sztuk o różnej wielkości (duże i małe) i kolorze (trzy podstawowe) każdej z figur – segregowanie/wybieranie według określonego kryterium np. daj mi wszystkie duże koła, daj mi wszystkie niebieskie trójkąty, daj mi duże, czerwone koło itp. zabawę można rozpocząć od wspólnego wykonania powyższych poleceń.
  2. Wyszukiwanie w najbliższym otoczeniu/na obrazkach kształtów zbliżonych do figur geometrycznych np. koło – rower, cyferblat, piłka.
  3. Odtwarzanie prostych układów figur geometrycznych poprzez nakładanie właściwych figur na wcześniej przygotowane plansze ze wzorem.
  4. Układanie z kolorowych  patyczków dowolnych wzorów np. trójkąta, drabinki itp.  ze wzoru (ułóż tak jak ja) lub z pamięci po wcześniejszej demonstracji.
  5. Składanie prostych kilkuelementowych obrazków ze wzorem.
  6. Składanie kilkuelementowych puzzli o dużym formacie (jeden element dokłada  dziecko, jeden dorosły).
  7. Dobieranie takich samych obrazków z wykorzystaniem domina obrazkowego, kart do gry w Czarnego Piotrusia, gier typu memory.
  8. Rozpoznawanie (nazywanie lub wskazywanie) braków na dużych jednostkowych obrazkach/zabawkach/ubraniach np. misiowi brakuje łapy, butom sznurowadeł, sweterkowi guzików (brakujące elementy wystarczy zasłaniać chustką, kartką).
  9. Ćwiczenia pamięci wzrokowej – prezentujemy dziecku 2 – 3 obrazki, zabawki, owoce, przedmioty codziennego użytku – bawimy się nimi wspólnie z dzieckiem a następnie jeden z nich chowamy lub zasłaniamy. Zadaniem dziecka jest odgadnąć co zniknęło.  Podobnie można bawić się w sklep np. kosmetyczny (mydło, pasta do zębów, szampon). Pytamy co zostało sprzedane?

 

Zabawy rozwijające motorykę małą

  1. Angażowanie dziecka do pomocy przy drobnych pracach domowych lub organizowanie w sposób celowy czynności z wykorzystaniem przedmiotów codziennego użytku:
  • składanie drobnych elementów garderoby np. skarpetek,
  • zapinanie i odpinanie guzików, klamerek, suwaków; rozsznurowywanie  i sznurowanie butów, nawlekanie korali,
  • zakręcanie i odkręcanie różnego rodzaju pojemników,
  • zwijanie centymetra, paska, włóczki, nawijanie sznurka/drucika na ołówek,
  • porządkowanie drobnych przedmiotów np. wrzucanie monet do skarbonki, rozdzielanie elementów dwóch zbiorów np. białego i kolorowego grochu do dwóch różnych pojemników,
  • angażowanie dziecka do „pomocy” przy lepieniu pierogów np. do wykrawania szklanką kółeczek, formowania kółeczek palcami, formowania wałeczków  i odcinania drobnych elementów (nóż plastikowy),
  • angażowanie dziecka do pieczenia drobnych ciasteczek (wycinanie kształtów  z foremek, posypywanie cukrem, wypełnianie ciastem foremek do pieczenia babeczek),
  • zabawy materiałami niestrukturalizowanymi (kasza, groch, mąka, piasek  itp.) –  przesypywanie, mieszanie, przelewanie,
  • obrysowywanie kształtów pokrywek, talerzyków, spodków itp. i wykorzystywanie powstałych konturów do wypełniania ich wspólnie  z dzieckiem dowolną techniką plastyczną.

 

 

Opracowanie: mgr Anna Pawler – pedagog-logopeda