Serdecznie zapraszamy do korzystania w roku szkolnym 2024/25 z przygotowanej przez pracowników Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Krasnymstawie oferty zajęć dla dzieci i młodzieży, ich rodziców oraz nauczycieli.
Wybrane przez Państwa tematy będziemy realizować w ciągu całego roku szkolnego 2024/25. W tym celu prosimy o wypełnienie druku „zgłoszenie na realizację zajęć"
Zapraszamy do korzystania z konsultacji indywidualnych i grupowych zarówno na terenie szkół i przedszkoli, jak i Poradni.
Za Państwa pośrednictwem zachęcamy uczniów i rodziców do kontaktu ze specjalistami z Poradni w przypadku odczuwania obniżenia nastroju, lęku, trudnych emocjonalnie sytuacji w relacjach rodzinnych i rówieśniczych, symptomów uzależnienia od mediów elektronicznych oraz innych sytuacji dotyczących trudności dnia codziennego.
Prosimy o zamieszczenie linku do naszej Poradni: www.pppkrasnystaw.pl na stronie internetowej Państwa placówki.
Jesteśmy do Państwa dyspozycji od poniedziałku do piątku w godzinach 8.00-16.00.
Z życzeniami owocnej współpracy
dyrektor i pracownicy
Oferta zajęć na rok szkolny 2024/2025
UCZNIOWIE
1) Diagnoza:
- badania: psychologiczne, pedagogiczne i logopedyczne,
- diagnoza w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka,
- diagnoza trudności wieku przedszkolnego,
- diagnoza gotowości szkolnej dziecka,
- diagnoza specyficznych trudności w uczeniu się w kierunku dysleksji, dysgrafii, dysortografii, dyskalkulii,
- diagnoza przyczyn trudności w funkcjonowaniu edukacyjnym i społeczno-emocjonalnym,
- diagnoza predyspozycji zawodowych.
2) Terapia indywidualna:
- psychologiczna:
- problemy emocjonalne, zaburzenia lękowe, problemy w relacjach społecznych itp.,
- indywidualne zajęcia terapeutyczne dla dzieci i uczniów z trudnościami w uczeniu się, z zaburzeniami w sferze emocji i kontaktów społecznych oraz o ponadprzeciętnych możliwościach intelektualnych,
- pedagogiczna:
- dzieci odroczone od obowiązku szkolnego,
- dzieci wymagające stymulacji rozwoju i sprawności funkcji poznawczych z klas I-III,
- logopedyczna:
- zaburzony rozwój mowy,
- nieprawidłowa artykulacja dźwięków mowy,
- opóźniony rozwój komunikacji werbalnej i niewerbalnej,
- niepłynność mówienia.
3) Zajęcia grupowe na terenie poradni:
- Trening Umiejętności Społecznych dla uczniów klas IV-VI szkół podstawowych.
- Trening słuchowy metodą M. Krawczun dla uczniów klas I – III szkół podstawowych.
- Trening Zastępowania Agresji dla uczniów klas IV-VI szkół podstawowych.
- Trening Pewności Siebie dla uczniów klas IV-VI szkół podstawowych.
- Trening Emocji dla uczniów klasy I szkoły podstawowej.
- Zajęcia z uczniami nadruchliwymi mającymi trudności z koncentracją uwagi dla klas II – III szkół podstawowych.
- „Poznajemy siebie” - zajęcia dla dzieci nadruchliwych z klas II-III szkół podstawowych (pierwszy semestr).
4) Zajęcia grupowe na terenie szkół/placówek:
- Zajęcia psychoedukacyjne dla uczniów szkół podstawowych z klas IV-VIII dotyczące:
- radzenia sobie ze stresem i sytuacjami trudnymi,
- radzenia sobie z emocjami.
- „Aktywizujemy swoje zmysły” - zajęcia warsztatowe (metodami aktywnymi) dla dzieci 5-6 letnich.
- „Logopedia w ruchu” - zajęcia logopedyczne dla dzieci w wieku przedszkolnym i uczniów klas I-III szkół podstawowych (dyslalia, afazja).
- Zachowania agresywne w grupie rówieśniczej – zajęcia warsztatowe dla uczniów klas IV-V szkół podstawowych.
- „Jak budować pewność siebie i poczucie własnej wartości?”- zajęcia warsztatowe dla uczniów klas IV-VI szkół podstawowych; 2-3 godziny lekcyjne.
- Zajęcia psychoedukacyjne na temat profilaktyki zdrowia psychicznego dla uczniów klas IV-VIII szkół podstawowych; 2 godziny lekcyjne.
- „Rusz głową”– trening myślenia twórczego dla uczniów klas IV-VI szkoły podstawowej; 2 godziny.
- ,,Hejtu nie promuję, na hejt reaguję” – zajęcia warsztatowe dla uczniów szkół podstawowych.
- „Cyberprzemoc – jak sobie z nią radzić?” - Zajęcia edukacyjno-warsztatowe dla uczniów klas IV–VI szkoły podstawowej.
- „Ośmioklasista przed ważną decyzją” - zajęcia dla uczniów klas VIII szkoły podstawowej.
- „Kocham słyszeć” – zajęcia edukacyjne dla dzieci klas 0 – III.
- „Zaburzenia odżywiania w wieku dojrzewania” - zajęcia profilaktyczne dla uczniów klas VII-VIII szkół podstawowych oraz szkół ponadpodstawowych.
5) Programy badań przesiewowych
- Komputerowe badania przesiewowe „Słyszę”, „Widzę” (od 6 roku życia) u dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym.
- Program badań przesiewowych w kierunku diagnozy ryzyka dysleksji rozwojowej u uczniów klasy III szkoły podstawowej - 6 klas (według kolejności zgłoszeń).
W ramach programu zostaną wykonane następujące działania: - grupowe badanie poziomu pisania (cała klasa, na lekcji),
- indywidualne badania poziomu czytania oraz wybranych aspektów funkcji fonologicznych (potrzebna oddzielna sala),
- grupowe zajęcia edukacyjno-konsultacyjne z rodzicami uczniów objętych programem obejmujące mini wykład na temat: „Dysleksja rozwojowa – definicje, przyczyny i diagnoza” oraz konsultacje indywidualne (omówienie wyników badań poszczególnych dzieci),
- konsultacje indywidualne dla wychowawców klasy III i/lub specjalistów szkolnych (pedagog, psycholog),
- przekazanie szkole na piśmie informacji zbiorczej dotyczącej wyników badań oraz zaleceń postdiagnostycznych dla danej klasy.
- Program profilaktyczny skierowany do dzieci przebywających w Żłobku i ich rodziców pt. „Wczesne wykrywanie nieprawidłowości rozwojowych.” W ramach programu przewidziano:
- obserwację grupową i indywidualną,
- konsultacje z opiekunami,
- badania przesiewowe, informacje dla opiekunów po badaniach przesiewowych,
- diagnozę i profilaktykę wędzidełka podjęzykowego i wargi górnej,
- zajęcia informacyjno-edukacyjne dla rodziców.
- Program profilaktyczno – przesiewowy „Oddycham nosem cały rok” dla dzieci w wieku przedszkolnym i uczniów klas I-III szkoły podstawowej.
6) Konkursy profilaktyczne:
- „Dbam o siebie” - dla uczniów klas I-III szkół podstawowych miejskich.
- „Nie hejtuję! Reaguję” - dla uczniów klas IV-VIII szkół podstawowych miejskich.
RODZICE
1) Zajęcia grupowe na terenie szkół/placówek:
- Zajęcia edukacyjne oraz konsultacje dla rodziców uczniów klas III-VI szkół podstawowych: Specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu. Istota, przyczyny i diagnoza dysleksji rozwojowej.
- Zajęcia edukacyjne oraz konsultacje dla rodziców uczniów klas IV-VIII szkół podstawowych: Specyficzne trudności w uczeniu się matematyki. Istota, przyczyny i diagnoza dyskalkulii rozwojowej.
- Jak pomóc dziecku z trudnościami w nauce? – dla rodziców uczniów klas IV-VIII szkół podstawowych.
- „Jak pomóc dziecku w wyborze szkoły i zawodu” - dla rodziców uczniów klas VIII szkoły podstawowej.
- Zasady postępowania wychowawczego – dla rodziców dzieci w wieku przedszkolnym i uczniów klas I-III szkoły podstawowej.
- Zajęcia warsztatowe dla rodziców dzieci w wieku przedszkolnym „Wysoka technologia, a rozwój mowy dziecka”.
- Zajęcia warsztatowe dla rodziców dzieci w wieku przedszkolnym na temat stymulowania rozwoju mowy u dzieci.
2) Zajęcia na terenie poradni:
- „Szkoła dla Rodziców” – grupowe zajęcia warsztatowe, trening umiejętności wychowawczych.
- Indywidualny trening umiejętności wychowawczych.
- Diagnoza postaw i kompetencji rodzicielskich dla rodziców zainteresowanych poszerzeniem wglądu we własne postawy wobec dziecka, zidentyfikowaniem ewentualnych błędów wychowawczych oraz dążących do poprawy własnych relacji z dziećmi.
- Logopedyczne zajęcia edukacyjno-instruktażowe dla rodziców dzieci objętych terapią logopedyczną.
- Indywidualne zajęcia dla rodziców dzieci z deficytami rozwojowymi.
- Indywidualne zajęcia wspierająco-instruktażowe dla rodziców dziecka przejawiającego problemy ze zdrowiem psychicznym.
- Indywidualne zajęcia dla dzieci będących w trakcie diagnozowania przyczyn trudności rozwojowych.
- Indywidualne zajęcia dla rodziców dzieci z trudnościami w funkcjonowaniu w przedszkolu.
- Wsparcie dla rodziców i dzieci z doświadczeniem przemocy domowej.
NAUCZYCIELE
- Konsultacje dla nauczycieli i specjalistów szkolnych: w sprawie dzieci i uczniów diagnozowanych w poradni,w sprawie uczniów niepełnosprawnych, wsparcie i pomoc w rozwiązywaniu konkretnych problemów dydaktycznych i wychowawczych, w sprawie konstruowania IPET,w sprawie uczniów z diagnozą dyskalkulii.
- Sieć współpracy i samodoskonalenia dla dyrektorów i specjalistów szkół i placówek – systematyczne, cykliczne spotkania z nauczycielami poradni w celu dzielenia się wiedzą i umiejętnościami zawodowymi omawiania problemów wynikających z codziennej pracy z dziećmi i uczniami w szkołach i placówkach, konsultacji w sprawie dzieci i uczniów diagnozowanych w poradni, rozwiązywania konkretnych problemów dydaktycznych i wychowawczych, wzajemnego wspierania się. Spotkania będą odbywać się na terenie poradni.
- „Jak przekazywać rodzicom negatywne informacje o zachowaniu ich dzieci?” – dla rady pedagogicznej szkoły podstawowej.
- „ Samookaleczenia, zrozumieć, aby zapobiec” – dla rady pedagogicznej szkoły podstawowej.
- „Jak postępować z uczniem okaleczającym się oraz z ryzykiem próby samobójczej? – dla nauczycieli klas IV-VIII szkoły podstawowej.