Pomóż dziecku skorygować nawyk wsuwania języka między zęby w trakcie mówienia.

 Opracowała: mgr A Pawler                                                                

 

Co to jest deformacja międzyzębowa?

Najprościej ujmując jest to wsuwanie języka między zęby podczas artykulacji takich głosek jak: S, Z, C, Dz, T, D, N. Zdarza się także międzyzębowa artykulacja głoski L. Przyczyny takiej realizacji głosek mogą być różne: skrócone wędzidełko podjęzykowe, występowanie trzeciego migdała, nieprawidłowy tor oddychania, utrwalony niedojrzały typ połykania (związany z przedłużonym ssaniem), zgryz otwarty. Taka wada wymowy jest trudna do korekcji, szczególnie jeśli jest mocno utrwalona, opóźnia też samoistne pojawianie się głosek szumiących.

Zachęcam rodziców do obserwacji położenia języka dziecka w trakcie mówienia  i podjęcia prostych działań w celu utrwalenia prawidłowej pozycji języka. Jeśli, mimo podjętych kroków, deformacja będzie się utrzymywać należy zgłosić się do logopedy.

 

Zalecenia do wprowadzenia na stałe:Gryzienie przez dziecko twardych pokarmów – skórki z chleba, twarde jabłka, marchewki i inne, jedzenie małymi kęsami z zamkniętymi ustami.

  1. Picie przez rurkę przy okazji posiłków.
  2. Niewskazane jest żucie gumy.
  3. Zakaz lizania talerzy, łyżek, lodów, oblizywania warg.
  4. Przypominanie o zamykaniu ust w trakcie innych, niż mówienie, aktywności np.: podczas oglądania bajek, układania puzzli itp.

 

Codzienne wykonywanie poniższych ćwiczeń ma na celu wzmocnienie mięśni warg oraz   przesunięcie języka w głąb jamy ustnej:

  1. Parskanie, prukanie wargami.   
  2.  Cmokanie wargami ściągniętymi w dzióbek.
  3. Puszczanie baniek mydlanych ( usta ułożone w dzióbek).
  4. Dmuchanie na różne przedmioty: piórka, watki, papierowe kulki (usta ułożone jak wyżej).
  5. Gwizdanie/nauka gwizdania.
  6. Kląskanie językiem, inaczej jak jedzie konik?
  7. „Łaskotanie” językiem podniebienia – przemieszczanie języka od górnych dziąseł   w kierunku gardła lub zdrapywanie językiem,  przyklejonego do podniebienia mleka w proszku, kremu czekoladowego, serka topionego itp.
  8. .„Mycie” językiem wewnętrznej powierzchni zębów (dolnych, górnych, złączonych), zęby można posmarować od środka np. czekoladą, miodem, dżemem itp.
  9. Naśladowanie ziewania, język układa się z tyłu lub łatwiejszy wariant tego ćwiczenia – ćwicz. Nr 10.
  10. Stukanie palcem w czubek języka (usta otwarte) - język cofa się, czubek leży na dnie jamy ustnej - utrzymać przez chwilę taką pozycję języka.
  11. Energiczne wymawianie sylab z głoskami „K” i „G” – usta szeroko otwarte, język  w ułożeniu jak przy ziewaniu:

 

ka, ko, ku, ke, ky;

aka, oko, uku, eke, yky;

ak, ok, uk, ek, yk;

ga, go, gu,Ge, gy;

aga, ogo, ugu, ege, ygy.

 

Bawcie się z dzieckiem w naśladowanie głosów: węża – ss, muchy – bzz, zegara – cyk, cyk, dzwonka – dzyn, dzyn z kontrolowaniem ułożenia języka za zębami.