Pomóż dziecku skorygować nawyk wsuwania języka między zęby w trakcie mówienia.
Opracowała: mgr A Pawler
Co to jest deformacja międzyzębowa?
Najprościej ujmując jest to wsuwanie języka między zęby podczas artykulacji takich głosek jak: S, Z, C, Dz, T, D, N. Zdarza się także międzyzębowa artykulacja głoski L. Przyczyny takiej realizacji głosek mogą być różne: skrócone wędzidełko podjęzykowe, występowanie trzeciego migdała, nieprawidłowy tor oddychania, utrwalony niedojrzały typ połykania (związany z przedłużonym ssaniem), zgryz otwarty. Taka wada wymowy jest trudna do korekcji, szczególnie jeśli jest mocno utrwalona, opóźnia też samoistne pojawianie się głosek szumiących.
Zachęcam rodziców do obserwacji położenia języka dziecka w trakcie mówienia i podjęcia prostych działań w celu utrwalenia prawidłowej pozycji języka. Jeśli, mimo podjętych kroków, deformacja będzie się utrzymywać należy zgłosić się do logopedy.
Zalecenia do wprowadzenia na stałe:Gryzienie przez dziecko twardych pokarmów – skórki z chleba, twarde jabłka, marchewki i inne, jedzenie małymi kęsami z zamkniętymi ustami.
- Picie przez rurkę przy okazji posiłków.
- Niewskazane jest żucie gumy.
- Zakaz lizania talerzy, łyżek, lodów, oblizywania warg.
- Przypominanie o zamykaniu ust w trakcie innych, niż mówienie, aktywności np.: podczas oglądania bajek, układania puzzli itp.
Codzienne wykonywanie poniższych ćwiczeń ma na celu wzmocnienie mięśni warg oraz przesunięcie języka w głąb jamy ustnej:
- Parskanie, prukanie wargami.
- Cmokanie wargami ściągniętymi w dzióbek.
- Puszczanie baniek mydlanych ( usta ułożone w dzióbek).
- Dmuchanie na różne przedmioty: piórka, watki, papierowe kulki (usta ułożone jak wyżej).
- Gwizdanie/nauka gwizdania.
- Kląskanie językiem, inaczej jak jedzie konik?
- „Łaskotanie” językiem podniebienia – przemieszczanie języka od górnych dziąseł w kierunku gardła lub zdrapywanie językiem, przyklejonego do podniebienia mleka w proszku, kremu czekoladowego, serka topionego itp.
- .„Mycie” językiem wewnętrznej powierzchni zębów (dolnych, górnych, złączonych), zęby można posmarować od środka np. czekoladą, miodem, dżemem itp.
- Naśladowanie ziewania, język układa się z tyłu lub łatwiejszy wariant tego ćwiczenia – ćwicz. Nr 10.
- Stukanie palcem w czubek języka (usta otwarte) - język cofa się, czubek leży na dnie jamy ustnej - utrzymać przez chwilę taką pozycję języka.
- Energiczne wymawianie sylab z głoskami „K” i „G” – usta szeroko otwarte, język w ułożeniu jak przy ziewaniu:
ka, ko, ku, ke, ky;
aka, oko, uku, eke, yky;
ak, ok, uk, ek, yk;
ga, go, gu,Ge, gy;
aga, ogo, ugu, ege, ygy.
Bawcie się z dzieckiem w naśladowanie głosów: węża – ss, muchy – bzz, zegara – cyk, cyk, dzwonka – dzyn, dzyn z kontrolowaniem ułożenia języka za zębami.