Ćwiczenia przygotowujące do artykulacji głoski „l”.

Opracowała: mgr A. Pawler

 

Głoska „l” powinna samoistnie pojawić się między trzecim a czwartym rokiem życia, przy czym za normę uznaje się zamianę głoski „l” na „j” u trzylatka, natomiast czterolatki powinny wymawiać ten dźwięk prawidłowo.. .Poniższe ćwiczenia można zastosować przy opóźniającym się pojawianiu tej głoski jak i profilaktycznie u dzieci młodszych.

Głoska „l” wymaga umiejętności pionizowania języka, tzn. unoszenia jego czubka do górnych dziąseł. Sprawność tę język nabywa w trakcie gryzienia, żucia i połykania stałych, twardych pokarmów. Przedłużanie okresu ssania, podawanie papkowatego pokarmu nie sprzyja sprawności języka.

 

Przystępując do ćwiczenia z dzieckiem warto wiedzieć  jakie jest ułożenie narządów mowy podczas artykulacji głoski „l”.

 1. Ułożenie narządów mowy:

  • czubek  języka „przykleja się” do górnych dziąseł (nierówność za górnymi zębami),
  • zęby pozostają w lekkim   rozchyleniu tak, by było widać spodnią stronę języka,

 2. Ćwiczenia usprawniające pracę języka, przygotowujące do prawidłowego mówienia   głoski „l”:

  • zaginanie  języka w kierunku nosa - w  przypadku trudności  wywijamy język dziecka palcem, Nie stosować tego ćwiczenia jeśli dziecko ma  tendencję  do wsuwania języka między żeby),
  • oblizywanie  językiem  górnej wargi (wargę można  posmarować czymś dobrym) - nie stosować w przypadku jak wyżej,
  • krążenie  językiem  pod górną wargą,
  • „łaskotanie” językiem podniebienia – czubek języka położyć na górnych dziąsłach i przesuwać po podniebieniu  w kierunku gardła (lub zdrapywanie językiem przyklejonego do podniebienia mleka w proszku, kremu czekoladowego, serka topionego itp.)
  • dotykanie językiem na zmianę do górnych i dolnych dziąseł – powoli  i  dokładnie  (wcześniej dotknąć  tych miejsc  końcem łyżeczki od herbaty),
  • stukanie czubkiem języka w górne dziąsła (zęby  powinny być lekko rozchylone),

 3. Ćwiczenia artykulacyjne:

  • przed przystąpieniem  do ćwiczeń artykulacyjnych należy pokazać dziecku   prawidłowe ułożenie narządów mowy (jak wyżej) podczas artykulacji głoski „l” – głoskę „l” należy przedłużać,
  • śpiewanie  na dowolną melodię ( znaną lub wymyśloną):

 la, la, la...;

 lo, lo, lo...;

 le, le, le....itd.          

  • Powtarzanie sylab z głoską „l” – na początku ćwiczeń dźwięk ten należy przedłużać  i kontrolować ułożenie języka w lusterku:

la, lo,  lu, le, li,

a-la,  o-lo,  u-lu,  e-le,  i-li,

a-l,  o-l,  u-l,  e-l,  i-l.

  • wybrać kilka wyrazów z głoską „l” i próbować je powtarzać, np.: lato, fala, motyl.(można zrobić ilustrowany słowniczek do ćwiczenia, do którego można wklejać, rysować obrazki przedmiotów, zawierających w nazwie głoskę „l”),

 

W przypadku trudności należy zgłosić się do logopedy.