"Trening emocji"
Cykl siedmiu zajęć warsztatowych pt. „Trening Emocji” obejmował tematykę rozpoznawania emocji oraz radzenia sobie z trudnymi sytuacjami. Został przeprowadzony z grupą dzieci w wieku siedmiu lat. Celem zajęć było wsparcie dzieci w rozumieniu emocji, rozwijaniu umiejętności ich regulacji oraz budowaniu odporności psychicznej w sytuacjach kryzysowych. W wieku wczesnoszkolnym dzieci intensywnie rozwijają swoje kompetencje emocjonalne, które są kluczowe dla ich funkcjonowania społecznego i edukacyjnego. Program zajęć bazował na praktycznych ćwiczeniach, grach i rozmowach, dostosowanych do ich poziomu rozwojowego. Praca z emocjami pozwoliła dzieciom lepiej zrozumieć siebie, innych oraz budować bardziej harmonijne relacje z rówieśnikami. Zajęcia miały także na celu wzmocnienie ich poczucia własnej wartości i pewności siebie. Spotkania opierały się na atmosferze otwartości i bezpieczeństwa, co sprzyjało aktywnemu udziałowi dzieci. Zróżnicowane metody aktywizujące umożliwiły angażowanie zarówno ich emocji, jak i wyobraźni.
Cele zajęć
- Nauka rozpoznawania i nazywania podstawowych emocji.
- Rozwijanie umiejętności radzenia sobie z trudnymi emocjami (np. złością, smutkiem, strachem).
- Budowanie świadomości emocjonalnej poprzez zrozumienie, że wszystkie emocje są naturalne i potrzebne.
- Wypracowanie konstruktywnych sposobów wyrażania emocji.
- Uczenie dzieci technik relaksacyjnych i oddechowych jako sposobów regulacji emocji.
- Rozwijanie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach kryzysowych, takich jak konflikt czy porażka.
Taktyka zajęć
Każde zajęcia obejmowały wprowadzenie, ćwiczenia praktyczne oraz podsumowanie. Tematy poruszane na zajęciach:
- Wprowadzenie do emocji – czym są emocje, ich funkcje oraz różnice między emocjami pozytywnymi i trudnymi.
- Radość i wdzięczność – rozpoznawanie momentów, które sprawiają dzieciom radość i wyrażanie wdzięczności.
- Smutek i tęsknota – radzenie sobie z uczuciami straty i smutku, nauka otwartego mówienia o emocjach.
- Złość i frustracja – zrozumienie mechanizmu złości, ćwiczenie wyrażania jej w sposób akceptowalny społecznie.
- Strach i niepewność – poznawanie strategii oswajania strachu i wzmacniania poczucia bezpieczeństwa.
- Konflikt i porozumienie – jak rozwiązywać konflikty z rówieśnikami w sposób spokojny i konstruktywny.
- Podsumowanie i refleksja – jakie umiejętności zostały zdobyte, jak dzieci mogą z nich korzystać na co dzień.
Metody pracy
W zajęciach wykorzystano różnorodne metody, w tym:
- Metody aktywizujące: gry i zabawy emocjonalne (np. koło emocji, drabina strachu”), drama (odgrywanie scenek emocjonalnych), burza mózgów.
- Techniki relaksacyjne: ćwiczenia oddechowe, wizualizacje.
- Praca plastyczna: tworzenie „map emocji” i rysunków ilustrujących emocje.
- Rozmowy w kręgu: dzielenie się doświadczeniami w bezpiecznej atmosferze.
- Ćwiczenia indywidualne i grupowe: np. zadania związane z rozpoznawaniem emocji na ilustracjach lub w sytuacjach codziennych.
Pozytywne aspekty zajęć
- Dzieci nauczyły się lepiej rozpoznawać i nazywać swoje emocje.
- Rozwinęły zdolność do wyrażania emocji w sposób zrozumiały i akceptowalny społecznie.
- Zajęcia poprawiły ich umiejętność nawiązywania i utrzymywania relacji z rówieśnikami.
- Wzrosło ich poczucie własnej wartości i pewności siebie.
- Dzięki technikom relaksacyjnym dzieci nauczyły się radzić sobie z napięciem i stresem.
- Trening pomógł im zrozumieć, że wszystkie emocje są naturalne, co ułatwia im budowanie harmonijnego obrazu siebie.
Wyświetlono: 568